Workshop – Zsuzsanna Larsson Gilice’s workshop med början den 12 mars 2016

Denna workshop på LINDHOLMENS KONSTRUM handlar om att man involverar TEXT i den konstnärliga processen. Det kan vara i form av process-anteckningar, dagboksfragment eller andra varianter. Man kan också låta texten ingå i/vara själva verket. Vi utgår från workshopdeltagarnas tankar och mina erfarenheter och några tips på konstnärer som känns relevanta i sammanhanget.

PLATS: Lindholmens Konstrum, Träverkstaden

entré: Bror Nilssons gata 12, vån 3, Göteborg.

Lördag 12 mars 2016

1. 9:30 -16:15 på Lindholmens konstrum

8 lektioner  (à 45 minuter)

Under vecka 11:

Möjlighet för workshopdeltagare att få handledning  via mejl –

2 lektioner (à 45 minuter) dvs dialog mellan workshopdeltagare och Zsuzsanna per mejl. 2 lektioner är alltså totalt för gruppen och inte per person.

Lördag 19 mars 2016

1. 9:30 -16:15 på Lindhomens konstrum

8 lektioner (à 45 minuter)

Under veckorna 12-14:

Möjlighet för kort handledning via mejl –

4 lektioner (à 45 minuter) se info under v11.

MATERIAL INGÅR EJ. Jag tänker att man kan arbeta med ”vanliga konstnärsmaterial” eller material som man hittar som känns intressanta just för din idé!

Utställningsbygge av gruppens projektarbete:

Fredag 8 april kl 13 – 18:00 ca 6-9 lektioner

på Lindholmens konstrum

Vernissage på Lindholmens konstrums nya projekt- utställningsrum Lördag 9 april 2016 kl. 12 -16:00

Utställningen visas under helgen 9 och 10 april

ev med möjlighet för ytterligare några dagar påföljande vecka.

TEXT har en nyckelroll i mina teckningar och överhuvudtaget för mitt konstnärskap. Orden bär spår av skymda betydelser och markerade nedslag i en vag terräng av varandet. Jag har alltid tänkt på TEXT som snitt ”ut i det tomma rummet” men där texten/orden/bokstäverna har en oerhörd komplexitet. Bara med dessa spår; ett rakt streck och ett böjt streck – kan bokstäver bilda ord som utgör meningar, stycken, kapitel och hela berättelser, som i sin tur kan splittras upp till nya enheter och sammansättningar o s v.

Lindholmens konstrum_mars2016_Zsuzsanna

Bild nedan Zsuzsanna Larsson Gilice: Work-in-progress med en offentlig gestaltning som nyligen monterats på Västerhedsskolan i Gbg.

Akryl, blyerts och gesso på mdf ca200x300 cm.

Titel: Början på en historia

Lindholmens konstrum_mars2016_Zsuzsanna2

”En teckning av enorma proportioner, där blyerts i olika gråa nyanser bildar ett organiskt myller av textfragment, lösryckta ord och avbrutna meningar; där texten är tecknad snarare än skriven, och alltså både text och teckning problematiserade. Vardagshändelser, existentiella frågor och det allra mest privata (dagboken) – för allt tycks det finnas plats i texten, i blyertsmassan. Som betraktare söker man efter en utsaga, men orden är hela tiden på väg någon annanstans, både i sitt resonerande och på själva papperet, rinner iväg. Överallt återkommer dock reflekterandet över det som just håller på att ta form, själva skrivandet och tecknandet, det pågående nu.”

Utdrag ur en text av Lars Blomkvist för Statens konstråd årskatalog 2008 i samband med en offentlig gestaltning jag gjorde. Gestaltningen består av en 65m2 TEXT-TECKNING i blyerts. Jag visar bilder på den när vi ses!

Antal deltagare

Min 8 – Max. 12 deltagare

Lärare/föreläsare

Zsuzsanna Larsson Gilice
Artist MFA

Antal sammankomster

3 st. (8 studietimmar vid varje tillfälle), samt handledningsperioder och utställningsbygge

Omfattning

30 lärarledda studietimmar – inkl. handledning, utställningsbygge. (1 studietimma = 45 min.)

Pris: 1950:-

Anmäl dig här!

lindholmenskonstrum@gmail.com

– Eller: 073 – 781 59 48